maanantai 26. kesäkuuta 2017

Vapaus

Opiskelijaelämä ja jopa opiskelu ovat mukava puuhaa - mutta aikansa kutakin. Kun heinäkuun lopulla valmistun vihdoin seitsemän opiskeluvuoden jälkeen maisteriksi, on päällimmäisenä tunteena helpotuksen lisäksi vapauden tunne. Nyt olen vapaa tekemään mitä haluan elämässäni.

Koen jo nyt suurta helpotusta siitä, ettei minun tarvitse enää stressata opiskelusta. Kun saavun nyt töistä kotiin, voin hyvällä omallatunnolla pitää koko illan vapaana. Enää minun ei tarvitse kirjoittaa pitkiä esseitä iltaisin, lukea tentteihin saati ahertaa gradun parissa. Voin oikeasti olla vapaalla kotona ilman että pitää stressata siitä, pitäisikö nyt kirjoittaa gradua vai ei. En tiedä miten muut valmistuneet kokevat tämän, mutta koen tämän erittäin vapauttavaksi asiaksi. Nyt voin lorvia vaikka koko illan tekemättä mitään eikä tartte potea huonoa omaatuntoa siitä, etten opiskele.

Valmistuminen tuottaa muunlaistakin vapauden tunnetta. Nyt olen vapaa tekemään mitä haluan elämäni kanssa. Voin muuttaa johonkin toiseen kaupunkiin asumaan, toisaalta voin muuttaa myös ulkomaille, jos sattuisin löytämään töitä ulkomailta. Voin etsiä minkälaisia töitä tahansa. Opiskelijaelämä on periaatteessa hyvin sitovaa. Voit toki käydä toisesta kaupungista opiskelemassa muualla ja aina voit opiskelijanakin lähteä vaihtoon ulkomaille. Mutta nyt koen ovien olevan entistä enemmän auki elämässäni. Varsinkin yksin asuavana ihmisenä, kun en ole sidoksissa kehenkään toiseen ihmiseen, voin helposti päättää, että nyt haenkin töihin toiseen kaupunkiin. Lisäksi koska minun ei tarvitse enää käyttää aikaani opiskeluun, voin käyttää nyt aikaani muuhun. Mielessäni ovat jo harrastukset, joita haluaisin aloittaa syksyllä ja koska valmistuneen rahatilanne on yleensä parempi kuin opiskelijan rahatilanne, haaveilen asioista, joita en opiskelijana rahatilanteen vuoksi voinut tehdä. Kuten hankkia lemmikkiä. Nyt olen melko varma, että kun elämäntilanteeni on rauhallisempi ja taloudellinen tilanteeni parempi, aion hankkia itselleni kissan.

Oloni on tällä hetkellä erittäin hyvä ja toiveikas tulevaisuuden suhteen. Koen, että minulla on niin paljon erilaisia mahdollisuuksia eri suuntiin ja eri elämän osa-alueilla. Minua jopa kutkuttaa, mitä vapaus ja tulevaisuus tuo tuollessaan.

-Perhis




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti